Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Som reaktion på gentagne episoder med chikane og respektløs adfærd fra gæster har Restaurant Omar på Nørrebro indført et nyt initiativ. Ved bordbestilling udpeges én gæst som bordkaptajn med ansvar for, at stemningen forbliver god, og at grænser respekteres – både ved eget bord og i det øvrige lokale.

Indehaver Simon Leo Hansen kalder det et desperat skridt, men nødvendigt for at skabe et trygt arbejdsmiljø, især for kvindelige ansatte, der ofte oplever uønsket adfærd. Tiltaget bygger på en længere indsats og rådgivning og er ifølge ham blevet positivt modtaget.

HORESTAs arbejdsmiljøchef Vivi Nedergaard Lambert bakker op om initiativer, der tydeligt kommunikerer forventninger til gæsters adfærd. Ordningen har ikke konkrete konsekvenser for gæster, som undlader at gribe ind, men skal fremme ansvarsfølelse og støtte personalet i pressede situationer.

Ifølge Simon Leo Hansen handler det ikke om at være perfekte, men om at forsøge at ændre en kultur, der skader medarbejderne.

Læs hele historien på TV 2 Kosmopol

HORESTA til TV 2: Søgsmål mod Booking.com handler om fri konkurrence

Booking.com har i årevis forhindret hoteller i at tilbyde lavere priser direkte til gæsterne, lyder det i et fælles europæisk søgsmål. HORESTA gæstede TV 2 News og satte ord på sagen og opfordrer samtidig danske hoteller til at deltage i søgsmålet, som mere end 10.000 hoteller står bag.

Log ind